Propostes didàctiques per treballar a partir de l’Informe de Drets Humans d´Amnistia Internacional

L’Informe Anual d’Amnistia Internacional sobre la situació dels drets humans arreu del món, a banda del seu objectiu primordial de fer pública la informació que conté, és una publicació també molt adequada per a ser utilitzada a l’aula. Amb aquest convenciment, presentem un conjunt d’orientacions, amb l’objectiu de facilitar aquest aprofitament pedagògic.

L’Informe Anual es publica cada any i recull les dades de l’any anterior. Les darreres notícies sobre els diferents temes (a algunes de les propostes també s’hi fa referència) les pots trobar a www.amnesty.org/es/

http://www.amnistiacatalunya.org/edu/cat/informe/

Per a Descàrregar  informe.anual-prop

Propostes d’activitats


Participació a les xarxes socials

  • Penjar en els murs personals de Facebook o d’altres xarxes socials informació actualitzada de l’Informe Anual o d’altres informes d’Amnistia Internacional.
  • Fer entrades als blocs personals relacionades amb la informació de l’Informe sobre els diferents països.
  • Actualitzar les informacions amb les notícies que al llarg de l’any va publicant Amnistia Internacional sobre els diferents temes i països.
  • Fer-se ‘amic/amiga’ d’Amnistia Internacional a les xarxes en les la Organització hi és present.

Confecció de murals

  • Murals en els que es recopilin fotos i notícies de premsa que corroborin o desmenteixin les informacions contingudes a l’Informe Anual.
  • Murals en els que es reprodueixi la informació continguda a l’Informe Anual.

Elaboració de dibuixos, vinyetes, tires i còmics

Elaboració d’estadístiques i representacions gràfiques

  • Relatives a:
    • L’estat dels drets econòmics, socials i culturals (sobre un dret determinat -habitatge, sanitat, educació, treball- o sobre el conjunt d’aquests drets, en un únic país, o en diferents països, continents o tot el món).
    • Els drets dels infants.
    • Llibertat d’expressió, dret d’asil i dret a la lliure circulació.
    • Pena de mort (països abolicionistes, penes de mort dictades, execucions…).
    • Casos de discriminació: racista, sexista, religiosa, política… (en un únic país, de diferents països, continents o el món sencer).
    • Presos de consciència (països on n’hi ha, motius, circumstàncies dels alliberaments…)
    • Casos de tortures (països amb més denuncies de tortures, causes, tipologia de les víctimes, impunitat dels autors…)
    • Justícia internacional.
    • Rendició de comptes de les empreses.
    • Etc.
  • Informació relacionada: activitats de la Guia d’educació, Diagrames, càlculs i drets humans, Actualitat i drets humans.

Elaboració i comparació de mapes

  • Sobre els temes del punt anterior i aquests altres:
    • Països signataris dels diversos tractats internacionals de drets humans
    • Països als que Amnistia Internacional ha enviat investigadors o sobre els que ha publicat informes o comunicats
    • Països on existeix Amnistia Internacional.

Elaboració de power-points

  • De manera individual o en petits grups, sobre algun dels temes dels dos apartats anteriors, i posteriorment fer-ne la presentació a la resta de la classe.

Redacció de cartes

Seguiment del cas d’un pres de consciència

  • Disseny i realització d’alguna acció en favor d’un pres de consciència adoptat per un un grup local d’Amnistia Internacional:
    • Enviament de cartes
    • Recollida de fons
    • Publicitat del cas (a través de la revista de l’escola, mitjançant una petita exposició…)
  • Localització dels grups locals d’Amnistia Internacional:
  • Informació relacionada: què són els presos de consciència?

Representacions

  • Representació de judicis polítics, inspirats en les denúncies contingudes a l’informe, amb els papers d’advocat, jutge, fiscal, pres…
  • Elaboració de guions teatrals basats en un o diferents casos de presos de consciència: situació familiar, condicions de la presó, disponibilitat d’un advocat, accions de suport a la persona presa…
  • Preparació i realització d’exposicions orals o petites conferències sobre casos de violacions de drets humans en un determinat país: exposició dels fets, motius de l’elecció del cas presentat, anàlisi i valoració
  • Disseny d’accions possibles davant els diferents governs: en defensa de les víctimes de discriminació o de la vulneració dels seus drets econòmics, socials o culturals, a favor dels presos de consciència i de les condicions de reclusió de qualsevol pres, en defensa de persones torturades o condemnades a mort, a favor d’organitzacions pro drets humans
  • Realització de les accions dissenyades.
  • Informació relacionada: activitats de la Guia d’educació basades en l’expressió corporal i la dramatització

El cinema

  • Il.lustrar amb una pel.lícula algun aspecte de l’Informe Anual (ja sigui dels pròlegs temàtics o de l’apartat de països) i fer un cinefòrum. Per exemple: genocidis > Rwanda > Hotel Rwanda (Terry George).
  • A partir de la selecció d’un tema de l’Informe Anual, seguir la ruta dels personatges d’una pel.lícula per diferents països i comentar la situació dels drets humans en aquests països. Per exemple: persones migrants > ruta des de Mali fins Espanya > 14 quilòmetres (Gerardo Olivares).
  • Ubicar en un mapa les localitats que apareixen alhora a l’Informe Anual i en una pel.lícula i entre les que es pot establir relacions. Per exemple: la recerca de nens robats i persones desaparegudes > Argentina > Desaparegut (Costa Gavras).
  • Dramatitzar la feina dels defensors dels drets humans a partir de l’escena d’alguna pel.lícula. Per exemple: pacifisme > Índia > Gandhi (Richard Attenborough)
  • Informació relacionada: apartat de cinema i drets humans.

Presentació de l’Informe

  • A partir o com a complement d’alguna de les activitats anteriors, organitzar una presentació de l’Informe Anual adreçada a la resta de l’alumnat del centre, ja sigui estàtica (mitjançant l’exposició de murals, plafons, etc. als espais comunitaris), o oral, a la sala d’actes.
  • Informació relacionada: Xerrades sobre Amnistia Internacional.

Annex


Si voleu integrar alguna d’aquestes actitivitat en l’estructura curricular d’una assignatura us proposem un format tipus que inclou Objectius, Fets i Conceptes i Actitutds i Valors.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s